Returer & byten

Generella riktlinjer till kund

Generella riktlinjer till kund

  • Returer accepteras endast vid obruten och oskadad originalförpackning och med minst 6 månader kvar till bäst-före-datum.
  • Retur av provade kompressionsstrumpor accepteras ej av hygieniska skäl då det räknas som underkläder.
  • Retur av måttsydda kompressionsstrumpor accepteras ej.
  • Retur av standardstrumpor med specialtillägg (t.ex. trendfärg) accepteras ej. Se (*) symbol på förpackningen.
  • Alla returer av kompressionsstrumpor ska hanteras av förskrivaren. Vi tar normalt sett inte emot returer direkt från brukaren, förutom i de fall då brukaren själv beställt och betalat för produkten.

OBS! Särskilda regler gäller inom Stockholms läns landsting SLL, se rubrik nedan.

  • Vi accepterar inte returer av artiklar som levererats för mer än 6 månader sedan.
  • Returer krediteras till 80% för att täcka uppkomna kostnader om inte annat överenskommits.
  • Returfrakt betalas av kunden. Kunden är ansvarig för försändelsen tills att den når medi. Vi rekommenderar därför spårbart paket.
  • Använd vår blankett för returer som du hittar här (länk).

(OBS! Blankett är under framtagande.)

  • Bifoga om möjligt kopia på följesedel eller faktura för snabbare hantering.
  • För byten gäller samma regler som för returer ovan. Vid frågor, kontakta kundservice via info@medi.se eller 08-96 97 98.

Returer och byten inom Stockholm läns landsting (Onemed)

  • När brukaren vill byta en färg eller storlek på oprovade kompressionsstrumpor i standardstorlek ska den så kallade Returblanketten skickas med. Denna finns på Onemeds portal och heter Försättsblad gällande retur av standard kompression.
  • Vi byter färg, storlek och öppen/sluten tå. Vi byter inte kvalitet eftersom detta innebär en prisskillnad.
  • Om brukaren fått två par och endast ett par är provade kan vi byta det par som inte är provade. Detta gör vi endast i good will-syfte och hanteras internt utan inblandning av Onemed.
  • Vid ett sådant byte gör vi ordern precis som vanligt, med exakt samma uppgifter som urpsrungsordern, men använder vårt eget kundnummer som fakturakundnummer (#111779).
  • Byte av strumpa från ex. AD till AG, pga felbeställning/ändrat sig etc. I alla de fall de vill byta till en dyrare produkt som vi måste fakturera (vi kan sätta en gräns på 50 kr).
  • I dessa fall kan strumpan returneras till oss för kreditering till Onemed. Därefter måste ordinatören kontakta HSN, som äger portalen, och be dem felfälla den returnerade beställningen i Portalen och därmed låsa upp möjligheten till ny beställning. Detta är alltså ett komplicerat förfarande som Onemed inte har rättighet att göra något åt utan det måste gå via HSN. Hänvisa ordinatören att ringa HSN support (08-123 145 10) eller maila elizabeth.knudsen@sll.se som är ansvarig chef på HSN.
  • Att göra en felbeställning är alltså väldigt krångligt för ordinatörerna att rätta till. Med detta vill man "tvinga" dem att lära sig göra rätt.
  • Justering/ändring i efterhand mot kostnad (ex. sy på häftband, ändra från sluten till öppen tå)
  • För detta finns numera en "Funktionsrad" i Portalen som heter "Justering av förskriven produkt pga medicinska skäl", art.nr. 278213. De får då ett referensnummer som ska bifogas returen. Därefter skickar vi produkten till Tyskland för ändring. När vi sedan får tillbaka den ska vi göra en Direktorder i AS400 (i första hand Marita). Onemed ska sedan godkänna denna innan vi skickar produkten till patienten och fakturan till Onemed. 
  • För övriga landsting gäller samma regler förutom att man inte behöver någon returblankett från Onemeds portal.